De eerste weken - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Merlijn Huurneman - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Merlijn Huurneman - WaarBenJij.nu

Door: Merlijn Huurneman

Blijf op de hoogte en volg Merlijn

01 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hee hallo,
Jahoor, daar issie dan! De allereerste Zuid-Afrika post.
Ik hou me hier iets (zeg gerust een stuk) minder bezig met social media, dus voor het geval jullie je het afvragen, IK LEEF NOG HOOR! Inmiddels zitten we zelfs alweer in de vierde week van ons avontuur.
Week 1 & 2
Maar het begon allemaal natuurlijk bij het afscheid op Schiphol, met de tranen rollend over de wangen ging ik dan door de douane. Lopend naar de gate begon de spanning en nieuwsgierigheid te komen. Allereerst vlogen we van Amsterdam naar München, vervolgens door naar Johannesburg (overstap van 10 uren) en vlogen we door naar Port Elizabeth. Eenmaal aangekomen, moesten we nog 3 uren wachten tot we met ons schoolbusje naar ons verblijf gebracht zouden worden. We vertrokken zaterdags om 16.50 vanuit Amsterdam en waren in ons huisje op zondag om 00.00.
We hebben echt een super chill verblijf. We wonen op 10 minuutjes wandelen van school, zitten dichtbij het strand en ook de uitgaansgelegenheden. We zitten met z’n vijven in een vakantiehuisje omdat de verblijven van school zelf vol zaten, wat eigenlijk heel relaxt is aangezien anderen een stuk minder ruimte hebben.
De volgende morgen begon onze introductieweek, met slaperige oogjes zaten we aan het ontbijt op school en gingen we naar bijeenkomsten van activiteiten in en rondom Port Alfred. In de avond alles een beetje op orde gebracht en vervolgens, je voelt hem al aankomen, de kroeg in gedoken. De rest van de week De rest van de week kregen we een tour door de townships, mijn verwachtingen waren heftiger dan dat het uiteindelijk bleek. Het blijft natuurlijk wel bizar dat gekleurde en donkere mensen apart moesten wonen tijdens de apartheid. De omstandigheden zijn ook niet op en top, maar de mensen hebben een dak boven het hoofd.
Onze eerste echte les stond ook op het programma, het onderwerp voor ons onderzoek was tienermoeders. In ons onderzoek focussen we ons op de perceptie van de gemeenschap richting tienermoeders. Momenteel hebben we ons onderzoeksopzet ingeleverd en wachten we het af!
De andere 3 weken hebben we ons voornamelijk beziggehouden met het proeven van biertjes, het doen van dansjes, braaien, wandelen naar het dorp (echte work-out), sporten (jaja, gebeurt ook), bijbruinen op het strand (bij mij als ginger werkt dat iets minder) en school.
Intussen hebben we ook echt al dingen ondernomen, we hebben surfles genomen, gaan wekelijks sporten in een groepsles, denk aan zumba, we zijn op safari geweest, zijn naar een techno festival geweest etc. etc.
Vanuit school worden er regelmatig uitjes georganiseerd, studentenavonden op woensdagavond en bijvoorbeeld deze week een bingo en booze cruise, een boottocht met drankjes.

Week 3
Afgelopen weekend zijn we nog een weekend weggeweest. We hebben een klein deel van de garden route gezien, Tsitsi kamma. Een super mooi gebied 4 uur van ons verwijderd. Gianne en ik waren de bestuurders van een VW VIVO en Mathilde van auto nummer 2. Na een tussenstop bij Jeffreys Bay (EINDELIJK VONDEN WE HIER EEN MC DONALDS) kwamen we aan in Keurboomstrand. De eerste dag gingen we naar het national park, hier hebben we een beetje rondgelopen en zijn we gaan kayakken en lilo’en. Dit hield in dat we een stukje gingen kayakken over de oceaan, vervolgens op een luchtbedje verder peddelen en van bergjes afspringen. In de avond zijn we het dorp in gegaan en zijn bij een Italiaans restaurant gaan eten.
De volgende dag zijn we in de ochtend naar het strand gegaan. Ik vond het daar geweldig, super mooi uitzicht met de rotsen en oceaan. Verder heb ik 1000x het gevoel gehad in mijn broek te poepen, plassen en over te geven, ik zal vol spanning WANT WE ZOUDEN VAN DE HOOGSTE BRUG BUNGEEJUMPEN. Ik heb van alles gescholden van te voren, ook erna trouwens. Maar het was een vette ervaring. In de avond hebben we lekker gebarbecued en zijn we te bed gegaan.
Het was alweer de laatste dag van ons weekend weg, we hadden de wekker vroeg staan. Ruimden het huis op en gingen richting Adventure Falls om te ziplinen. Je hangt aan een draag en sjeest dan over een afgrondje heen. Vervolgens zijn we naar Jeffreys Bay gereden, weer voor de MC Donalds en dit keer hebben we de middag op het strand gespendeerd. Rond een uur of 8 kwamen we aan in Port Alfred, hebben we lekker wat gegeten en zijn we allemaal weer naar huis gegaan.
DUS, we vermaken ons hier wel! Oh en ik zal niet regelmatig updates plaatsen, maar je ziet het vanzelf voorbijkomen!
KUSSIES MURLIE